19 mars 2013

Gubben i berget

Ett barndomsminne

Gubben i berget, nära Ingetorpssjön, och ovanför Kungälv. "Gubben", figuren, till höger om gamla E6:an en liten bit ovanför Kungälv var alltid ett samtalsämne när vi åkte bil ut till Tjörn på 60-talet. Figuren var ju en klippformation som enligt mig själv visade två ansikten, min far däremot såg bara ett. Mina två ansikten visade dels ett indianlikt ansikte, och dels ett ansikte med potatisnäsa (det var samma ansikte far såg). Far kunde aldrig se "mitt indianansikte". Det ansikte som syns idag är det jag kallar "indianlikt". När jag surfade runt lite och sökte information om bergsformationen kunde jag läsa att han faktiskt skulle ha tappat näsan! Det var intressant, då borde det ha varit min potatisnäsa som har gått i backen? Men när då? Här får ni gärna fylla på med information om ni har någon! Jag hoppas att ingen var i vägen när näsan släppte.

Jag lägger in en nytagen bild på "Gubben" tagen söderifrån, på långt håll en kall vårdag i mars 2013. Det är på mycket långt håll ska erkännas men den är inte tagen ur ett bergsklättringsperspektiv, vilket de flesta bilderna är jag hittar på nätet. Jag har dock hittat fina bilder tagna av klättrare, mer om detta senare tror jag, de förtjänar att visas och belysas. Klicka på bilden så blir den i alla fall lite större, och då borde ni se ansiktet, om ni inte är "hemma i trakten" redan, eller klättrare.

Gubben i berget, Kungälv
Gubben i berget

Anledningen till att jag har gjort detta inlägg är bland annat att Bohuslän är en del av mitt riktiga jag, sedan kan det mycket väl bli så att "Gubben" kan komma att bli en målning. Det har varit en tanke en tid, för att belysa vad jag menar så har jag redan målat en förstudie tidigare, dock av en helt annan karaktär än vad "Gubben i berget" skulle kunna ge upphov till. Min lilla målning nedan kallar jag "Stoned".

Oljemålning, Stoned, Rickard Stålbrand
Stoned, olja, Rickard Stålbrand
Rickard

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar