22 mars 2013

Sommarnatt, olja, Rickard Stålbrand

Svår att fotografera!

Min mest svårfotograferade målning hittills! Ni ser ljusstrimman nedåt vänstra hörnet? Den är kvar efter fotograferingstillfället, en dag i mars 2013. Jag kunde ha flyttat målningen en aning och sluppit denna störning, men jag blev så tagen av ljuset vid tillfället att jag helt enkelt ignorerade problemet och bara fotograferade. Det fungerade, trots störningen. Ljusstrimman kommer från en reflex i golvet, ljuset växlar dessutom så snabbt att det kan handla om sekunder.

Mina målningar ska fungera i alla möjliga ljusförhållanden, elljus, dagsljus, kvällsljus och starkt solsken. Jag har aldrig målat så att målningarna kräver spotlights, det dunklaste kvällsljus måste duga. Jag målar alltså inte för "utställningar", snarare för "genuina" hemförhållanden. Arbetsnamnet på målningen är "Sommarnatt", vilket kan komma att ändras; vissa av mina målningar är svårdöpta, inte bara svårfotograferade.

Sommarnatt har blivit plåtad ett antal gånger men jag har aldrig blivit nöjd. Nu är jag tämligen nöjd, och det är kul. Min bakgrund som uppvuxen i Göteborg och Bohuslän syns tydligt, det är lätt att se.

Sommarnatt är 88X80 cm med ram, den tog ett år att måla. Från sommaren 2008 till sommaren 2009. Målad på linneduk från Claessens, i olja.

Rickard Stålbrand, Sommarnatt, olja
Sommarnatt, olja, Rickard Stålbrand

Rickard

 

2 kommentarer:

  1. Hej Rickard! Jag försökte komma in på din blogg i våras då du tipsade mig, men då behövde man lösenord.Men nu funkar det. Måste bara få kommentera denna målning: Sommarnatt. Den är helt otroligt fin!! Färger, motiv, ja allt. Den är riktigt cool!
    Hälsningar från
    Lisbet Ek

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, jag fick en del så kallad Spam, och var tvungen att göra något åt det, men lösenord förstår jag inte riktigt. Spamfilter var jag tvungen att lägga in tyvärr. Jag har letat efter din e-postadress men den har försvunnit ur Googles mail. Vågar jag be dig om din e-postadress en gång till? Eller skriv till mig via e-post, rickardkonst(at)gmail.com.
    Skoj att du gillar målningen! Det vore kul att behålla kontakten...

    SvaraRadera